Jouw producten op Amazon adverteren

Amazon is wellicht in Nederland nog niet de grootste online verkoopwebsite, dit is in de rest van de wereld in veel landen wel het geval. Zo heeft Amazon in Duitsland Google al ingehaald als het gaat om online verkopen. Wanneer je hier je producten aanbiedt heeft dit een groot aantal voordelen gezien jouw producten dan toegang hebben tot een megamarkt van 80 miljoen inwoners. Amazon adverteren heeft als voordelen dat dit platform de grootste van Duitsland is en er maar minder dan vijf procent van de Nederlandse retailers van Amazon gebruik maakt, waardoor er weinig nationale concurrentie is. Als je op dit platform jouw producten aanbiedt, dan ben je dus één van de eerste Nederlandse bedrijven die aanwezig is op Amazon.de.

De Amazon strategie voor retailers

Wanneer je je als retailer aanmeld om je producten via Amazon te gaan verkopen dan kun je ervoor kiezen om vooraf een statistische analyse te laten maken zodat duidelijk is wat je kunt verwachten en wat de geschatte omzet zal worden. Daarbij heb je dan een helder plan van aanpak met een concrete prognose. Deze analyses kunnen door externe marketingbedrijven worden uitgevoerd en worden gemaakt door onder andere de verkoopcijfers van de concurrerende Amazon-producten met elkaar te vergelijken in verhouding met jouw positie als retailer. Daaruit volgt een rapport met onderbouwde harde data waarin duidelijk wordt wat er met jouw positie op het platform mogelijk is.

Een hogere return on investment via Amazon

Wanneer je ervoor kiest om Amazon als verkoopkanaal te gebruiken dan kun je als retailer een hogere return on investment, oftewel ROI, behalen. Amazon hanteert het zogeheten cost-per-click model. Dit betekent dat je alleen een percentage commissie betaalt wanneer een websitebezoeker op jouw product klikt. Hiervoor kan je ervoor kiezen om de resultaten van deze campagnes meetbaar te maken zodat je inzicht krijgt in welke producten er goed presteren en welke minder goed presteren. Hier kun je handig op inspelen door het aanbod van je producten aan te passen op de klikresultaten van je productadvertenties.

Amazon adverteren op de Duitse markt

Wanneer je ervoor kiest om jouw producten op de Duitse markt aan te bieden via Amazon, dan is het aan te raden jouw online teksten in het Duits te presenteren. Wanneer je zelf deze taal niet optimaal beheerst kun je er altijd voor kiezen om dit door professionele Duitse tekstschrijvers te laten doen. Zo zal jouw bedrijfspresentatie met bijbehorende productteksten er verkoopgericht en aantrekkelijk uitzien op het platform. Daarnaast zijn dit soort teksten vaak zo geschreven dat deze optimaal vindbaar zijn via de Amazon zoekmachine. Door een zoekwoordanalyse uit te voeren kun je relevante zoektermen verwerken in je productteksten, meta-omschrijvingen, meta-titels en kenmerken.

Voordelen van Amazon adverteren

Wanneer je jouw producten op een correcte manier aanbiedt, dan vallen er veel voordelen te halen uit het aanbieden van jouw producten op het Amazon platform. Zo leidt dit doorgaans tot veel extra verkoop op een veel grotere markt en is Amazon het meest effectieve verkoopkanaal voor bestaande webshop. Er bestaan ook verschillende marketingbedrijven die specifiek ondersteuning bieden bij het adverteren van jouw producten op Amazon. Je kan deze inzetten voor het verschaffen van inzichten in de kosten en de opbrengsten en voor bijvoorbeeld ondersteuning in de Duitse taal.

adverteren bij amazon

Verschillende vormen van adverteren

Amazon biedt twee verschillende vormen van adverteren aan aan retailers. Namelijk het Amazon Advertising Platform en Amazon Marketing Services. Het verschil zit vooral in de plaats waar jouw productadvertenties getoond worden. Bij de laatste is dit op het platform van Amazon zelf terwijl dit bij Amazon Advertising Platform vooral op externe websites en applicaties is. Wat het best voor jouw producten is, is geheel afhankelijk van jouw doelgroep.

Amazon heeft een zeer groot groeipotentieel heeft en biedt een zeer aantrekkelijke concurrentiepositie ten opzichte van andere Nederlandse retailers die nog geen gebruik maken van dit platform. Bovendien is het alleen maar een toevoeging in de manieren om jouw producten te verkopen. Zo kun je hiermee consumenten bereiken die normaal gesproken moeilijk te bereiken zijn. Van origine is Amazon een platform uit de Verenigde Staten voor de verkoop van leesboeken. Echter is dit platform ondertussen uitgegroeid tot de grootste retail-gigant van de westerse markt, met alle denkbare producten. Zo kun je op de Duitse versie van Amazon tegenwoordig alles kopen.

Jouw producten op Amazon adverteren