Steeds meer mogelijkheden om online kleding te kopen

Het kopen in webshops neemt steeds grotere vormen aan. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om op deze manier aan hun producten te komen. Dat kan dan ook op steeds meer verschillende digitale plekken. Niet alleen bekende winkels en winkelketens bieden hun aanbod ook online aan, ook nieuwe spelers die specifiek gericht zijn op webverkoop spelen mee. Dit brengt ook met zich mee dat er steeds verdere ontwikkeling van de branche is. Zo wordt het steeds gemakkelijker om direct iets te kopen vanaf een afbeelding bijvoorbeeld. Er zijn meer ontwikkelingen die een rol kunnen spelen in de toekomst.

 

Kopen met je telefoon

Online shoppen voor bijvoorbeeld kleding wordt e-commerce genoemd, bijvoorbeeld deze shop die zich richt op het verkopen van goedkope merkkleding in een online outlet shop. Nu vrijwel elk mobiel apparaat ook in verbinding staat met het internet is de opkomst van m-commerce de volgende grote stap. De webwinkels waar je misschien nu al graag jouw kleding koopt springen hier dan ook op in. Er is op dit gebied steeds meer mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld aan de hand van een foto die je maakt de kleding die je ziet op straat vinden in de webshop die het verkoopt. Dit soort ontwikkelingen zijn belangrijk omdat ze richten op de klanten en hun specifieke wensen.

 

China als voorbeeld

Veel van de nieuwe mogelijkheden worden het eerst ontwikkeld in China tegenwoordig. De cultuur met betrekking tot online zijn en mobiel internet is er anders dan in Europa en de Verenigde Staten. Dit komt onder andere doordat in China de prille ontwikkeling van internet is overgeslagen en er een inhaalslag is gemaakt op het moment dat internet mobiel werd. In het land koopt al twee op de drie mensen in webshops hun kleding en andere producten. Eén op de vijf Chinezen doet dit zelfs dagelijks. In Europa en Amerika valt binnen drie jaar hetzelfde te verwachten. Nu is dat echter nog geen een op de tien.

 

Klantgericht

Een andere ontwikkeling waar veel van verwacht wordt is die van specifieke klantgerichte deals. Door de ontwikkelingen van het internet en data is het mogelijk om steeds beter te weten wie wie is en wat die persoon wenst en wil. Dit kan voor winkeliers gemakkelijker worden om speciale deals voor deze klant te maken. Dit betekent dus het einde van de algemene aanbiedingen die in winkels gelden, maar ook het begin van de persoonlijke korting. Dit is natuurlijk aantrekkelijk voor iedereen die online zijn aankopen doet. De winkel kan immers beter zorgen dat het kan bieden wat jij graag wilt hebben.

 

Gebruiksgemak

Een andere reden waarom online winkelen voor bijvoorbeeld kleding of schoenen steeds populairder wordt is het feit dat het ook steeds gemakkelijker wordt. Zo worden de mogelijkheden van de verschillende soorten devices die je kunt gebruiken om op internet te surfen steeds meer aan elkaar gekoppeld. Stel dat je op je mobiele telefoon een leuk paar schoenen hebt gevonden, dan is het wel zo gemakkelijk als je die ook direct op je laptop kunt terugvinden als je besluit dat je ze thuis wilt gaan bestellen. De mogelijkheden zijn zelfs nog veel uitgebreider dan dat. Zo kan het dus steeds gemakkelijker worden gemaakt voor de klant.

 

Bezorggemak

Een andere reden waarom online winkelen steeds meer de voorkeur geniet is dat het je minder tijd kost als consument. Je kunt het in principe doen waar en wanneer het jou uitkomt. Je hoeft niet naar een specifieke plek en de winkels zijn altijd open. Bovendien kan je bestelling steeds makkelijker bij jou thuis worden gebracht. De bezorgers worden al steeds flexibeler in hun bezorgmethodes en hun bezorgtijden. Kenners voorspellen dat dit alleen maar verder zal toenemen door de ontwikkeling van drones en van zelfrijdende voertuigen. Deze kunnen nog sneller en efficiënter zorgen dat je jouw bestelling in handen krijgt.

 

Digitale paskamer

Door virtual reality en augmented reality wordt het steeds beter mogelijk de echte wereld en de online wereld met elkaar te laten overlappen. Dit heeft ook een voordeel voor winkelen voor kleding en schoenen. Je moest het in het verleden doen met een plaatje en dan hopen dat je een schot in de roos had als je je bestelling binnen kreeg. In de nabije toekomst zal je echter veel beter in staat zijn om precies te weten hoe iets je staat en hoe iets zit als je het aan hebt. Door de ontwikkeling van verschillende vormen van aangepaste realiteit kan je namelijk alles passen in je eigen woonkamer.

 

Online is niet meer de toekomst

Lang werd gezegd dat online winkelen de toekomst was. Inmiddels is dit niet meer het geval. De wereld is in een situatie gekomen waarin online kopen net zo normaal, of zelfs normaler is geworden dan kopen in fysieke winkels. Er zijn zelfs alweer ontwikkelingen waar te nemen waarbij nieuwe kruisbestuivingen ontstaan en winkels en online weer met elkaar vermengd raken en de fysieke winkels weer een belangrijkere rol in het geheel beginnen te krijgen. Webshops openen in sommige gevallen nu zelfs nieuwe winkels. De ontwikkeling zal dus een nieuwe fase in gaan.

Steeds meer mogelijkheden om online kleding te kopen